Nederlands
nl
English
en
contact veelgestelde vragen
log in
VU
 
Veelgestelde vragen

Hoe bestel ik een boek? ?
Om te kunnen bestellen dient U een account aanmaken. Dit kunt U tijdens het bestelproces doen.
Ontvang ik een Track-en-Tracecode?
U ontvangt een Track-en-Tracecode via email van postNL als uw pakket ingepakt is en klaar is voor verzending. Op de website die in de email wordt vermeld kunt U opzoeken wanneer uw pakket wordt bezorgd.
Wat betaal ik aan verzendkosten?
De verzendkosten zijn €3,95 ongeacht de omvang van de bestelling.
Wie levert de boeken?
Levering gebeurt door postNL.
Hoe lang duurt het voordat een boek geleverd is?
Boeken die op voorraad liggen leveren wij de volgende werkdag. Vrijwel alle boeken kunnen we daardoor zeer snel leveren. Als de boeken niet op voorraad zijn, duurt levering van Nederlandstalige studieboeken 2 en niet-Nederlandstalige studieboeken 3 werkdagen; uitzonderingen daargelaten.
Vragen? Mail dan naar: Klik hier We helpen U graag verder.
Ik heb mijn bestelling (nog) niet ontvangen, wat moet ik doen?
Online kunt U zien of uw bestelling verzonden is of nog wordt verwerkt.
Als uw bestelling in uw account de status 'verzonden' heeft, maar U hebt deze nog niet ontvangen, check dan allereerst de Track-en-Tracecode die U hebt ontvangen in uw mailbox. Als U uw bestelling 3 werkdagen nadat die is verzonden nog niet hebt ontvangen, dan kan je een mail sturen naar: Klik hier We helpen U graag verder.
Om U zo snel mogelijk van dienst te zijn, verzoeken wij U vriendelijk uw ordernummer te vermelden in de e-mail.
Hoe kan ik betalen?
U kunt betalen met Ideal of met creditcard.

Waar vind ik informatie over mijn facturen en betalingen?
U kunt online de status van uw bestellingen inzien en uw facturen bekijken via mijn account.. Bent U uw wachtwoord vergeten? Vraag hem online op via wachtwoord vergeten.

Hoe lang duurt het voordat mijn betaling verwerkt is?
Uw betaling via Ideal wordt direct verwerkt nadat U via de bank online hebt betaald. Je kunt zien dat je elektronisch hebt betaald door een vermelding op de factuur en een email die je ontvangt van de bank. In ons geval is dit Worldline die de betalingen van de banken en creditcards verwerkt.

Ik zou graag een kopie van de factuur willen hebben. Hoe kom ik daaraan?
U kunt eenvoudig een kopie downloaden via mijn account.

Kan ik de gegevens op mijn factuur nog aanpassen?
U kunt de factuur niet zelf (online) wijzigen. Als U een aangepaste factuur wilt, kunt U contact opnemen via email: Klik hier

Ik heb mijn artikel geretourneerd of geannuleerd. Wanneer krijg ik mijn geld terug?
We streven ernaar om retourneringen en annuleringen zo snel mogelijk terug te storten. Als U na een week nog niets heeft ontvangen, dan kunt U mailen onder vermelding van uw naam en de titel van het boek.
Hoe kan ik mijn bestelling annuleren?
U kunt tijdens het bestelproces uw bestelling annuleren. Verwijder daartoe de boeken uit uw winkelwagen. Hebt U al betaald en wilt U toch annuleren? Neem in dit geval contact op met de VU Boekhandel. Vermeld in de communicatie graag uw bestelgegevens.
Email: Klik hier

Ik heb mijn bestelling geannuleerd, maar het boek is toch bezorgd. Wat moet ik doen?
Als uw bestelling ondanks een annulering toch is geleverd, dan was de bestelling al te ver in het proces om nog te kunnen annuleren. Neem in dit geval contact op via email. Vermeld in de communicatie graag de bestelgegevens.
Email: Klik hier
Retourneren
Onbeschadigde boeken kunt u volgens artikel 6, 7 en 8 van onze Leveringsvoorwaarden retourneren. De koper heeft bij de wet Koop op Afstand de verplichting om bij aflevering te onderzoeken of de goederen aan de overeenkomst voldoen. ndien dit niet het geval is, dient de koper binnen tien werkdagen na ontvangst de verkoper schriftelijk of per e-mail op de hoogte te stellen. Indien is aangetoond dat de goederen niet aan de overeenkomst voldoen, heeft de keuze de betreffende producten na retournering daarvan te vervangen door nieuwe producten dan wel de factuurwaarde daarvan te restitueren.

Als U een boek retour wilt sturen, moet je de aankoopbon (een kopie) meesturen met de zending.

Let op!
Je kunt studieboeken nooit retourneren in de laatste week voor het tentamen en ook niet als de periode is afgelopen.


Welke boeken mag ik NOOIT retourneren?
Uitgezonderd technische defecten worden boeken die ingeseald verkocht zijn (van plastic verpakking voorzien) en niet meer ingeseald zijn NIET retour genomen.
Boeken die voorzien zijn van een code worden nooit retour genomen!
Retourzendingen worden uitsluitend geaccepteerd indien de goederen onbeschadigd zijn.

Wie betaalt de retourkosten?
De kosten voor deze retourzendingen zijn voor rekening van de koper.
Retourzendingen zijn voor risico van de koper. Dit houdt in dat iet aansprakelijk is voor het beschadigen of zoekraken van retourgestuurde artikelen. Vraag daarom altijd om een Track-en-Tracecode.

Krijg ik automatisch mijn geld terug als ik een bestelling retourneer?
Als je retourzending aan bovenstaande voorwaarden voldoet, krijg je het aankoopbedrag terug op je bankrekening. Als je een boek in de winkel komt ruilen, wordt het bedraag ook op uw bankrekening gestort. Boeken worden ALLEEN na overleg met en na toestemming van een medewerker van de VU Boekhandel worden geruild/gecrediteerd.

Heb ik bij de VU Boekhandel garantie op mijn artikelen?
Voor alle artikelen die u via de website van de VU Boekhandel koopt, gelden de wettelijke regels voor garantie. Dit betekent dat een artikel in goede staat moet verkeren. Als je een artikel/boek ontvangt waarbij dit niet het geval is, dan helpen wij je graag met het vinden van een passende oplossing. Wij kunnen een vervangend artikel opsturen, of het aankoopbedrag terugbetalen.

Ik heb boeken besteld bij de VU Boekhandel, maar deze zijn beschadigd aangekomen. Wat moet ik doen?
Je hebt het recht om beschadigde boeken die je bij de VU Boekhandel hebt gekocht binnen 14 dagen te retourneren. Je kunt het boek terugsturen via de post.
Hoe kan ik een account aanmaken?
Tijdens het bestelproces voert u uw adresgegevens in en kiest u de leveringsmethode. U kunt daarna uw gegevens inzien en wijzigen. U kunt hier inloggen of een account aanmaken. De volgende keer dat u bestelt, kunt u ook wijzigingen aanbrengen in het afleveradres en/of in het factuuradres.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?
Via mijn account op de website kunt u eenvoudig uw wachtwoord opvragen. Na ingave van uw e-mailadres ontvangt u uw wachtwoord binnen enkele seconden per e-mail.

Ik ben verhuisd, waar kan ik dit doorgeven?
U kunt de volgende keer dat u bestelt uw gegevens wijzigen of direct via mijn account .
Wilt u uw boek ergens anders afgeleverd hebben dan op het adres dat u opgaf bij uw bestelling? Neem in dat geval contact op met een van de medewerkers van de bestelafdeling. Vermeld in de communicatie graag uw bestelgegevens.
Email: klik hier en Telefoon: 020-5984000

Ik heb een ander e-mailadres, waar kan ik dit doorgeven?
U kunt de volgende keer dat u bestelt uw gegevens wijzigen of direct via mijn account . Wilt u niets bestellen en vindt u het makkelijker dat wij het aanpassen? Neem in dit geval contact op met een van de medewerkers van de bestelafdeling. Vermeld in de communicatie graag uw bestelgegevens.
Email: klik hier en Telefoon: 020-5984000

Ik wil mijn bestelling op een ander adres ontvangen dan mijn woonadres. Kan dat?
U ontvangt uw bestelling op het adres dat u heeft opgegeven bij uw bestelling. Is dit niet adres niet juist? Neem in dit geval contact op met een van de medewerkers van de bestelafdeling. Vermeld in de communicatie graag uw bestelgegevens. U kunt bij uw bestelling kiezen voor een ander factuuradres dan het verzendadres. Per bestelling kunt u deze gegevens wijzigen.
Email: klik hier en Telefoon: 020-5984000

Ik wil de factuur van mijn bestelling naar een ander adres sturen dan het ontvangstadres. Kan dat?
U kunt bij uw bestelling kiezen voor een ander factuuradres dan het verzendadres. Per bestelling kunt u deze gegevens wijzigen.
Waar kan ik mijn studieboeken kopen?
Studieboeken voor alle opleidingen die vermeld staan op vuboekhandel.nl kunt u kopen in de winkel van de VU Boekhandel of bestellen via vuboekhandel.nl. Kijk voor een overzicht van alle opleidingen en cursussen op vuboekhandel.nl. In de winkel liggen de boeken op voorraad van de huidige en toekomstige periode. Niet alle boeken voor het gehele collegejaar zijn direct beschikbaar. De VU Boekhandel werkt samen met alle studieverenigingen aan de Vrije Universiteit en ACTA. Kijk voor een overzicht op deze site. Bij deze studieverenigingen krijg je korting op je boeken. Door de unieke laagste-prijs-garantie die studieverenigingen bieden kun je ze nergens goedkoper krijgen!

Laagste prijs garantie
Je kunt je boeken nergens in Nederland goedkoper vinden dan bij de studievereniging op de VU. Je krijgt als lid een laagste-prijs-garantie! Kun je het studieboek bij een reguliere Nederlandse webwinkel (ook Bol.com) goedkoper kopen, dan krijg je het verschil retour. Besluit ook daarom om lid te worden en bewaar je aankoopbon van de VU Boekhandel goed. Let op: deze garantie geldt alleen in de aanloop en tijdens de periode dat je het studieboek nodig hebt.
Vragen? Mail dan naar: klik hier

Waar kan ik vinden welke boeken ik nodig heb?
Iedere opleiding aan de VU heeft zijn eigen studiegids. Deze studiegidsen zijn te vinden op studiegids.vu.nl . In de studiegidsen kun je precies vinden welke vakken je moet of kan volgen. Als je goed weet welke vakken je gaat volgen, kun je bij ons op de website per opleiding en periode je boeken uitzoeken. Wij nemen de informatie over uit de studiegidsen en vullen dat aan met informatie die we krijgen van de docenten.

Meer weten? Voor vragen kun je e-mailen naar: klik hier

Kan ik zien welke studieboeken de VU Boekhandel op voorraad heeft?
Je kunt op onze website niet zien welke boeken fysiek in de winkel liggen. Om te controleren of een boek op voorraad is, kun je even langslopen bij de VU Boekhandel, een e-mail sturen naar info@vuboekhandel.nl (met vermelding van de titelgegevens en liefst het ISBN) of bellen met 020-5984000. Vuistregel is dat alle studieboeken voor de huidige en komende periode in de winkel liggen en als je ze online bestelt worden ze binnen enkele werkdagen geleverd. Meestal al de volgende werkdag! Wil je het toch helemaal zeker weten? Mail naar: klik hier en ontvang meestal dezelfde werkdag nog een antwoord.

Er staat 'leverbaar' achter een boek dat ik wil bestellen. Wat betekent dat?
Leverbaar betekent dat het boek 'te leveren' is. Leverbaar betekent niet per definitie dat wij het boek op voorraad hebben. Wij hebben de studieboeken per periode op voorraad in de winkel liggen. Leverbaar betekent wel dat we het boek kunnen bestellen. De tijd die het kost om een boek te leveren is afhankelijk van het de plek waar het boek besteld moet worden. Reken bij studieboeken voor de huidige en komende periode op maximaal enkele werkdagen.
Wil je het helemaal zeker weten? Mail naar: klik hier en ontvang meestal dezelfde werkdag nog een antwoord.

Ik heb een studieboek nodig en het vak is al begonnen, maar het boek is niet bij de VU Boekhandel. Wat nu?
Het kan gebeuren dat er enige vertraging optreedt bij het leveren van de studieboeken. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wij doen er alles aan om de verplichte studieboeken zo snel mogelijk op voorraad te hebben. Meestal geldt: heb jij het niet dan hebben de anderen het ook niet. Wij doen onze uiterste best om iedereen zo snel mogelijk het boek te leveren. Bij 'problemen' informeren we de docent.
Vragen? Mail dan naar: klik hier

Ik heb een studieboek gekocht, maar ik wil stoppen met het vak. Kan ik het boek nog terugbrengen?
Je kunt studieboeken in uitzonderlijke gevallen in de winkel ALLEEN in overleg met een verkoopmedewerker ruilen op vertoon van een kassabon of digitale factuur van de VU Boekhandel.

Heeft de VU Boekhandel ook boekenlijsten waarop precies staat welke studieboeken ik nodig heb?
De VU Boekhandel heeft geen kant-en-klare boekenlijsten waarop staat welke studieboeken je nodig hebt. Er zijn zoveel verschillende opleidingen dat dit onmogelijk is. In de studiegids en online op vuboekhandel.nl staat duidelijk vermeld welke boeken je voor alle vakken nodig hebt

Ik ga een vak volgen, maar dat staat niet op de website van vuboekhandel.nl. Wat moet ik nu doen?
Bij sommige vakken worden geen boeken voorgeschreven. Die vakken staan dan ook niet op onze website. Het kan natuurlijk zijn dat een vak er niet opstaat en er wel een boek nodig is. Wij horen die vergissing graag via: klik hier

Ik wil graag al mijn studieboeken in een keer kopen, kan dat?
Je kunt voor het hele jaar studieboeken kopen, maar wij raden het sterk af. Het is niet alleen duur, maar je neemt dan ook een risico. Soms treden er namelijk wijzigingen op in de voorgeschreven literatuur of verschijnen er nieuwe edities van boeken. Dit kan dan betekenen dat je het verkeerde boek hebt gekocht of dat je een boek hebt gekocht dat je helemaal niet nodig hebt. Bestel je boeken per periode, dan zit je altijd goed!

Ik heb een syllabus nodig, kan ik die bij de VU Boekhandel kopen?
De VU Boekhandel verkoopt naast studieboeken, ook syllabi. Voor de faculteiten Rechten en Levenswetenschappen verschijnen er af en toe syllabi of readers voor verschillende vakken. Deze syllabi en readers worden besteld door de docenten of de coördinatoren van een vak. Zij geven door aan de drukker hoeveel syllabi er gedrukt moeten worden. De VU Boekhandel verkoopt de syllabi aan studenten, wij weten niet van te voren wanneer de reader komt. Dat weten we pas op het moment dat ze bezorgd worden door de huisdrukker van de VU.

Kan ik ergens zien of een syllabus al op voorraad is?
Syllabi of readers zijn pas te koop als ze in de winkel aanwezig zijn. Normaal gesproken zijn ze niet online bestelbaar. Alleen bij hoge uitzondering (langdurige of chronische ziekte of iets dergelijks) worden ze naar huis gestuurd.

Ik heb gehoord dat een syllabus op is. Kan ik via de VU Boekhandel nieuwe syllabi bestellen?
De VU Boekhandel kan geen syllabi bestellen. Docenten of coördinatoren geven aan de drukker door hoeveel syllabi of readers er moeten komen. Wij geven het wel door aan docenten/coördinatoren als een syllabus op is. Je kunt het beste zelf even contact opnemen met de docent om te vragen of er een passende oplossing is en of er nog een nieuwe hoeveelheid syllabi gedrukt zal worden.

Wat is een studievereniging?
Een studievereniging is niet hetzelfde als een studentenvereniging. Iedere faculteit aan de VU heeft een of meerdere studieverenigingen. Zij verzorgen allerlei leuke activiteiten, zoals excursies, borrels en feesten. En ze doen nog iets anders: ze verkopen studieboeken met aanzienlijke kortingen, die afhankelijk is van de taal waarin het studieboek gepubliceerd is. Nergens anders kun je zo goedkoop je studieboeken kopen. Dus word vandaag nog lid en profiteer van deze korting!

Welke studievereniging hoort bij mijn opleiding?
Kijk daarvoor op deze website.

Hoeveel korting krijg ik op mijn studieboeken als ik lid ben van een studievereniging?
Als je lid bent van een studievereniging, krijg je aanzienlijke korting op je studieboeken. Kijk bij de studievereniging van jouw faculteit naar de condities.

Korting op Nederlandstalige studieboeken
Voordat een periode begint ontvang je 10 procent korting op Nederlandstalige titels bij een bestelling via een studievereniging. Dat heeft te maken met Nederlandse wetgeving. Je ontvangt deze korting alleen in de periode die online bij de titels staat vermeld. Als de periode al is begonnen ontvang je 5 procent korting bij online aankoop van minimaal 2 verschillende Nederlandstalige boeken bij een studievereniging. Je krijgt 5 procent korting als je de Nederlandstalige boeken direct afrekent bij je studievereniging of in de VU Boekhandel (dus niet via de website hebt besteld). Dit alleen wanneer je minimaal 2 verschillende Nederlandstalige boeken gelijktijdig aanschaft op vertoon van een bewijs van je lidmaatschap van de studievereniging.

Bestellen/direct afrekenen van Engelstalige boeken
Engelstalige (studie)boeken zijn altijd supervoordelig als je lid bent van een studievereniging.

Waar kan ik lid worden van een studievereniging?
Op de website van de studievereniging. Word meteen lid! Bij je eerste bestelling heb je het lidmaatschapsgeld er meestal al uit. Je kunt online lid worden als je bestelt via de webshop van de studievereniging. Ook in de VU Boekhandel kun je direct lid worden. Vul het formulier in dat bij de kassa ligt. Natuurlijk kun je bij de verenigingen zelf ook je aanmelden. Kijk voor een overzicht van alle verenigingen op deze site.

Krijg ik ook korting op studieboeken die ik in de VU Boekhandel koop als ik lid ben van een studievereniging?
Als je lid bent van een studievereniging krijg je een sticker op je collegekaart. Daardoor mag je van alle studieverenigingen je studieboeken ook in de VU Boekhandel kopen, met korting. Je moet dan wel je sticker laten zien bij de kassa. Je kunt ook met een willekeurige e-mail van de studievereniging op je telefoon aantonen dat je lid bent. Studieverenigingen e-mailen in principe alleen naar leden.

Ik heb mijn boeken al gekocht bij de VU Boekhandel en ben daarna lid geworden van een studievereniging?
Als lid van een studievereniging krijg je korting. Als je in de introductieweek besloten hebt lid te worden van een studievereniging, maar je boeken al bij de VU Boekhandel hebt gekocht, dan krijg je de aanvankelijk misgelopen korting uitbetaald. Kom daarvoor met je factuur of kassabon van de VU Boekhandel naar de boekwinkel. Let op: deze actie loopt van 1 augustus tot 15 september van elk collegejaar. De korting geldt alleen voor Engelstalige studieboeken.
Waar kan ik als docent informatie kwijt over de studieboeken die ik wil voorschrijven?
Wij vernemen graag van u welke boeken u gaat gebruiken bij uw colleges. Die informatie is voor ons heel belangrijk. Wij nemen de boeken op voorraad en bij leveringsproblemen nemen wij contact met u op. Door ons grote inkoopvolume kunnen we de studenten een goede prijs bieden. De samenwerking met alle studieverenigingen biedt de garantie dat alle VU-studenten de boeken op tijd hebben voor een goede prijs. U kunt op deze site op de pagina Studieboeken/docenten een formulier invullen waar u al uw informatie kwijt kunt over studieboeken. Wij zijn u bij voorbaat zeer erkentelijk voor uw medewerking.

Kan ik ook een docentexemplaar ontvangen via de VU Boekhandel?
Op de site op de pagina Studieboeken/docenten kunt u snel en eenvoudig een docentexemplaar aanvragen. Door ons uitstekende contacten met alle grote uitgeverijen kunnen wij vrijwel altijd regelen dat de uitgever u een exemplaar toestuurt.
Verkoopt de VU Boekhandel ook tweedehands studieboeken?
Tweedehands boeken worden verkocht via de studieverenigingen en in de VU Boekhandel.

Kan ik mijn gebruikte studieboeken verkopen via de VU Boekhandel?
Je kunt je studieboeken die je niet meer nodig hebt aanbieden ter verkoop via vuboekhandel.nl. Het is eenvoudig en je ontvangt het geld zodra je boek is verkocht.

Welke prijs betaal ik als klant voor een tweedehands boek?
Dat verschilt per boek. Bij het bestellen kunt u kiezen uit 'gebruikt' en ‘intensief gebruikt'. In het laatste geval betaalt u nog minder, maar dan zijn er aantekeningen of markeringen aanwezig in het boek.

leveringsvoorwaarden privacy statement copyright disclaimer veelgestelde vragen contact
 
VUBOEKHANDEL.NL VU Boekhandel boekverkopers sinds 1967